اما مديرسيستم HIS چه خصوصياتي بايد داشته باشد؟
درباره وبلاگ

به وبلاگ خودخوش آمدید مقدم نویسندگان و بینندگان را گرامی میداریم
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بچه های HIT90 و آدرس hit90esf.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 17
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 737
بازدید کل : 12176
تعداد مطالب : 117
تعداد نظرات : 152
تعداد آنلاین : 1



تعبیر خواب آنلاین

<-PollName->

<-PollItems->


.

.

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
فناوری اطلاعات سلامت ورودی 90
بچه های HIT90
سه شنبه 16 آبان 1398برچسب:, :: 23:50 ::  نويسنده :        

اما مديرسيستم HIS چه خصوصياتي بايد داشته باشد؟

مسئله اي كه مديران بيمارستانها در پياده سازي HIS و مكانيزاسيون بيمارستان كمتر به آن توجه مي كنند بٌعد چارت سازماني و پرسنلي آن است. از ابتداي طرح و برنامه ريزي براي مكانيزه نمودن بيمارستان بايد يك محل براي مديريت HIS و يك فردي را براي اين كار انتخاب نمايند. اين محل بايد تحت حوزه IT قرار گيرد اما انتخاب فرد مربوطه بسيار مهم هست. تجربه نشان داده كه از مهمترین مسئله در راه اندازی سیستم HIS در یک بیمارستان وجود یک مدیر سیستم توانا می باشد چرا كه اين فرد سكان دار سيستم بوده و مي تواند در موفقيت يا عدم موفقيت سيستم بسيار موثر باشد. من بيمارستانهائي را سراغ دارم كه براي راه اندازي HIS
هزينه زيادي كرده ليكن فقدان يك مدير سيستم خوب موجب شده تا بتدريج و با تغييرات چند مديريت در بيمارستان ، سيستم به حال خود رها شده و پس از مدتي با انداختن تمام مشكلات مالي مانند كسورات و غيره به گردن نرم افزار ، آن را كنار گذاشته اند.

از طرفي عدم دقت در انتخاب فرد مربوطه نيز گاهي منجر به اين شده تا سيستم به بيراهه برود. گاهي تصور مديريت بيمارستان اين است كه يكي از همكاران مثلا يك نرس را بعنوان مسئول پيگيري مسائل مربوط به HIS انتخاب نمايند و پس از راه اندازي سيستم ، فرد مربوطه را به كار قبلي خود بر مي گردانند و با دادن مقداري اضافه كاري مي خواهند هرگاه مشكلي پيش آمد ايشان آن را پيگيري نمايد و بعلت وجود مشكلات فراوان در نهايت بالاجبار ايشان را مدير سيستم HIS اعلام مي كنند. گاهي هم تصور بر اين است كه HIS
يك نرم افزار تحت شبكه است و فقط يك مهندس كامپيوتر مي تواند آن را اداره نمايد.

هر كدام از اين افراد نيمي از وظايف يك مدير سيستم را مي تواند انجام دهد. بنابراين يك مدير سيستم خوب بايد هيبريدي از دو فرد فوق الذكر باشد ، باید کسی باشد که در دو زمینه علوم کامپیوتر و علوم پزشکی اطلاعات کافی داشته باشد. از طرفي يك آناليزور و تحليلگر خوب هم باشد.

یک مهندس کامپیوتر با دنیای علوم پزشکی نا آشناست. از طرفی یک کارشناس علوم پزشکی مانند يك نرس با دنیای فنی و IT بیگانه هست. مديريت بيمارستان بايد دنبال اين هيبريد باشد كه آسان هم پيدا نمي شود مگر مهندس كامپيوتري كه سالها در بيمارستان كار كرده و با فرآيندهاي ارائه خدمات به بيمار آشنائي دارد ويا يك تحصيلكرده علوم پزشكي كه دوره هاي مختلف نرم افزاري و سخت افزاري را گذرانده است. اما در اين ميان همكاراني در بيمارستان وجود دارند كه علاوه بر تحصيلات خود در زمينه علوم پزشكي ، تحت تاثير پيشرفت علوم كامپيوتري و تسلط آن بر زندگي بشري قرار گرفته و بدنبال كسب علم كامپيوتر رفته و مدركي هم گرفته اند. چنين فردي از نظر من در حال حاضر ايدآل براي مديريت سيستم HIS مي باشد. فردي كه به اصطلاحات پزشكي و پاراكلينيكي (Medical Terminology) ، سيستم هاي كدگذاري بيماريها مانند ICD-10 ، SNOMED ، TCP4 و ساير روشها و نيز استانداردهاي علوم پزشكي مانند HL7 و غيره كاملا آشنا باشد ، همچنين با مستند سازي پرونده بيمار ، گردش پرونده بيمار در بيمارستان ، فرآيند پذيرش تا ترخيص بيمار و فرآيندهاي واحدهاي پشتيباني آشنا باشد و در كنار اينها با مسائل فني نرم افزاري و سخت افزاري مانند مفاهيم شبكه و انواع آن ، Domain‌ ، workgroup ، انواع سوئيچ كارت شبكه و كابل ، امنيت شبكه ، مديريت شبكه ، پايگاه داده ، انواع سيستم عامل ، زبانهاي برنامه نويسي ، پيكربندي (Configuration) و پياده سازي و ... نيز بطور كامل آشنا باشد.

به نظر من از بين همكاران بيمارستاني ، فارغ التحصيلان كارشناسي ارشد انفورماتيك پزشكي و فناوری اطلاعات سلامت رشته هایي كه به همت اساتيد دلسوزي در وزارت بهداشت در چند سال اخير به رشته هاي علوم پزشكي پيوسته اند براي اين كار مناسب هستند. ولي با توجه به كمبود اين افراد و نيز عدم اختصاص پست سازماني در چارت سازماني بيمارستان در حال حاضر ،فراغ التحصيلان رشته مدارك پزشكي كه در طول دوره تحصيلات خود در دانشگاه علوم پزشكي با انواع سيستمهاي كدگذاري و روشهاي مديريت پرونده بيمار آشنائي پيدا مي كنند و تعدادي واحد كامپيوتر نيز پاس مي كنند براي اين كار نسبت به ساير همكاران موجود مناسب تر باشند.

 

منبع: انجمن تله مدیسین-بخش مقالات


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: